Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Skoldelegation från Island besökte Haninges grundskolor

Representanter från barn och utbildningsministeriet samt direktören för Skolverket på Island besökte Runstensskolan, Söderbymalmsskolan och Måsöskolan i förra veckan för att lära sig mer om arbetet enligt CPS-modellen som tillämpas i Haninges grundskolor.

Biträdande rektor Ulrika Johansson och specialpedagog Louise Andersen berättar om Runstensskolans arbete Biträdande rektor Ulrika Johansson och specialpedagog Louise Andersen Runstensskolans berättar om arbetet med CPS.

En del skolelever har svårare att möta de krav som ställs i olika situationer under en skoldag. Därför arbetar Haninges grundskolor sedan 2014 enligt Collaborative & Proactive Solutions-modellen (CPS). Modellen innebär att vuxnas uppgift är att förstå vad det är som blir svårt för barnet i en viss situation. Tillsammans med barnet söker man därefter lösningar för att glappet mellan omgivningens krav och barnets förmåga inte uppstår i situationer av liknande art.

De skolor den isländska delegationen besökte har utbildat en grupp personal till självständiga utövare i CPS som i sin tur utbildat sina kollegor i att proaktivt lösa problem tillsammans med elever. De olösta problemen kan handla om allt från lästräning till att följa regler på fotbollsplanen.

Skolorna delade med sig erfarenheter om hur de organiserat fortbildningen, men också vad de fått ut av arbetet med CPS. Representanterna från Island fick veta att CPS är en viktig del av skolornas arbete med sin värdegrund och att CPS blivit ett viktigt verktyg för pedagoger både i ett förebyggande och åtgärdande arbete för trygghet och studiero.

Haninge är den kommun i Sverige och Europa där man arbetat längst med att på ett systematiskt och kvalitetssäkrat sätt föra in metoden i grundskolan. Vi har därför unika lärdomar kring implementering av CPS och värdet av att använda modellen i en skolkontext.

Kontakt

För mer information om Haninges arbete med CPS, hör av dig till:

Tuija Lehtinen
Psykolog, Centrum för lärande och hälsa
E-post: tuija.lehtinen@haninge.se

Senast uppdaterad: 22 mars 2023