Sagt i SÄF:s förvaltningsledning den 8 mars 2023
Denna vecka handlade förvaltningsledningens möte bland annat om arbetet med förvaltningens verksamhetsplan för 2023, översynen av stödprocesser och strategiska frågor samt social- och äldrenämndernas föreningsbidrag.

Följande togs upp och beslutades:
Social- och äldreförvaltningens verksamhetsplan
Herman Sternelöv, verksamhetscontroller, presenterade hur vi ska arbeta med verksamhetsplanen för 2023 inom förvaltningen. Upplägget är nytt för i år och innebär att samtliga avdelningar börjar med att skicka in egna underlag till verksamhetscontroller.
Underlaget ska beskriva hur avdelningen bidrar till relevanta mål i social- och äldrenämndernas nämndplan och ska skickas in senast den 31 mars. Därefter sammanställs alla underlag till en verksamhetsplan som kommer tas upp som ett informationsärende till social- och äldrenämnderna i april.
Workshop översyn av stödprocesser och strategiska frågor
Översynen av stödprocesser och strategiska frågor på förvaltningen fortsätter. Under den närmaste tiden sker flertalet workshops med stödfunktionerna ekonomi, personal och upphandling.
Konsulterna från företaget Regenerator var på besök för att även hålla i en workshop i förvaltningsledningen. Där diskuterades vilken typ av strategiska utvecklingsfrågor som bör drivas centralt i förvaltningsledningen och vilken typ av frågor som bäst drivs i linjen, alltså inom en eller flera avdelningar. Förvaltningsledningen diskuterade också vad som egentligen kännetecknar en framgångsrik process för en övergripande strategisk utvecklingsfråga.
Resultatet av workshopen tas med i det vidare arbetet med översynen.
Läs mer om översynen av stödprocesser och strategiska frågor här
Föreningsbidrag social- och äldrenämnderna
Maria Porshage, avdelningschef på individ- och familjeomsorg, tog upp frågan om de avtal med föreningar som ligger under socialnämnden samt äldrenämnden och hur vi ska arbeta med och följa upp dessa på bästa sätt. Förvaltningsledningen diskuterade hur vi på förvaltningen ska hantera föreningsbidrag på ett enhetligt sätt och hur bidragen ska ge bäst utfall för dem vi är till för.
Förvaltningsledningen beslutade att tillsätta en utredning som ska genomföras av avdelningen verksamhetsstöd och utveckling. Samtliga avdelningschefer ska inkomma med underlag till en uppdragsbeskrivning, som sedan kommer tas upp och beslutas på ett senare förvaltningsledningsmöte.
Syftet med ”Sagt i förvaltningsledningen”
Syftet med ”Sagt i förvaltningsledningen” är att ge information från förvaltningsledningens möten, som sker i princip varannan vecka, i korta notiser. Detta för att alla medarbetare och chefer inom social- och äldreförvaltningen ska få samma information från förvaltningsledningen.
Tidigare och kommande "Sagt i förvaltningsledningen" finns att läsa här
Senast uppdaterad: 14 mars 2023