Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Fokus på individens behov med hjälp av IBIC-grupper

På biståndsenheten SoL över 65 får handläggarna hjälp att arbeta med metoden IBIC (individens behov i centrum) av en IBIC-grupp som består av tre medarbetare på enheten som stöttar och utbildar sina kollegor.

Illustration av två personer som har bland annat en mobiltelefon, plånbok och gitarr runtomkring sig

Jessica Halil, Sara Sadr Mousavi och Elsa Dannert är processledare på biståndsenheten SoL över 65 som arbetar med biståndsbedömning för äldre. Tillsammans bildar de enhetens IBIC-grupp som hjälper sina kollegor att lära sig och kunna använda metoden IBIC, som är en arbetsmetod som tagits fram av Socialstyrelsen.

– För att lyckas organisera ett arbetplatslärande för att lära sig metoden är det värdefullt att bilda en lokal grupp som blir experter och håller i frågan. IBIC-gruppen finns alltid tillhands för kollegor för att ge feedback i utredningar och att svara på frågor, säger Martina Oliva, gruppledare på enheten.

IBIC-gruppen håller bland annat i utbildningar, workshops och enskilda avstämningar med sina kollegor för att driva arbetet med metoden framåt.

– Under våren har vi haft flera metodmöten med våra kollegor där vi gått igenom hela metoden steg för steg. Just nu arbetar vi också med att ta fram exempelutredningar och manualer som ett stöd för handläggarna i det dagliga arbetet, säger processledarna.

Stödmaterial underlättar arbetet

Tidigare i år lanserade förvaltningen ett stödmaterial för IBIC bestående av en kortlek samt en app för att hjälpa medarbetare att arbeta med och förstå metoden. Processledarna berättar att materialet har varit till stor hjälp:   

– Vi har använt kortleken vid våra metodmöten. Det är ett snabbt och enkelt sätt att börja prata om de olika livsområdena och relaterade faktorerna inom IBIC. De medarbetare som föredrar digitala lösningar använder i stället appen och i framtiden kommer vi att använda även det stödet vid våra utbildningar. 

Samverkan mellan handläggare och utförare viktigt

Metoden används av både handläggare i sina utredningar och beslut men också av utförare av vård och omsorg i dokumentation av sitt arbete. Processledarna menar att samarbete är viktigt för att se till att metoden får effekt genom hela ledet:

– Det räcker inte med att vi kan metoden utan utförarna behöver ju också ha kunskaper om IBIC för att våra ambitioner ska nå den enskilda brukaren. Vi behöver därför samverka med utförarverksamheterna för att se till att insatserna fungerar som planerat igenom hela kedjan, säger processledarna.

Tips för att komma i gång med arbetet med IBIC

Hur kommer man då i gång med att arbeta med IBIC i sin verksamhet?

– Vårt bästa tips på hur man skapar intresse för IBIC i arbetsgruppen är att göra det till något kul! Vi har regelbundna metodmöten där vi har levande diskussioner och kan ta upp exempel från verkligheten, vilket vi upplever har fungerat bra på vår enhet, säger processledarna.

Som ledare handlar det om att avsätta tid för förändringen, menar Martina Oliva:

- För att lyckas implementera en ny arbetsmetod i en verksamhet med många medarbetare krävs att vi hela tiden använder metoden i det dagliga arbetet. Vi kan aldrig se oss som klara utan förändring måste få ta tid.

Mer information om IBIC finns på HINT  

Senast uppdaterad: 21 juni 2023