Sagt i SÄF:s förvaltningsledning den 25 januari 2023
Denna vecka handlade mötet bland annat om barnrättsfrågan, chefstitlar, de politiska uppdragen från förra mandatperioden, vilka representanter förvaltningen har i större arbetsgrupper samt vilka event som ska uppmärksammas.

Följande togs upp och beslutades
Chefstitlarna ska bli tydligare
Förvaltningen kommer att se över chefstitlarna i organisationen. Det ska först göras en omvärldsbevakning om hur andra kommuner gör i frågan och självklart ska det finnas ett koncerntänk. Förvaltningsledningen beslutade att en arbetsgrupp bestående av Irene Lundmark, Anna Sörman och Ingrid Alegren tar fram ett förslag på hur frågan tas vidare.
Genomgång av politiska uppdrag tidigare mandatperiod
Förvaltningsledningen gick igenom de politiska uppdragen från förra mandatperioden och konstaterade att det mesta är genomfört. Någon enstaka fråga kommer stämmas av med respektive ordförande i den nya politiska ledningen.
Representanter i större samarbetsgrupper
Förvaltningsledningen gick igenom vilka samarbetsgrupper och större uppdrag som finns som social – och äldreförvaltningen är aktiva i. Samtliga i förvaltningsledningen ska gå igenom och uppdatera listan och lägga till status för grupperna för att ha en aktuell sammanställning av pågående samarbeten.
Implementering av barnrättsfrågan i verksamheterna
Förvaltningsledningen fick en presentation av utvecklingsledarna Marie Nyström och Josefin Castillo gällande deras uppdrag att implementera och samordna barnrättsfrågor på förvaltningsövergripande nivå enligt den beslutade handlingsplanen.
Det handlar om att göra barnkonsekvensanalyser i frågor som direkt eller indirekt rör barn. Marie och Josefin kommer tillsammans med verksamhetsutvecklarna på avdelningarna bedöma om det finns behov av utbildning samt metod- och systemstöd för att utveckla arbetet med barnkonsekvensanalyser.
Förvaltningsledningen beslutade att avdelningen verksamhetsstöd och utveckling hanterar frågan på övergripande nivå och respektive avdelning.ansvarar för och bedömer sina behov utifrån sitt specifika verksamhetsområde.
Event och händelser som ska uppmärksammas
Förvaltningen kommer att inventera och samordna vilka stora och små event som kräver större insatser och budget. Detta görs för att stärka planeringen och för att förutse kostnaderna bättre. Kommunikationsutvecklare Mikael Högskoog ansvarar för detta tillsammans med verksamhetsutvecklarna på avdelningarna.
Syftet med ”Sagt i förvaltningsledningen”
Det är att ge information från förvaltningsledningsmötena i korta notiser. Mötena sker i princip varannan vecka. Detta för att alla medarbetare och chefer inom social- och äldreförvaltningen ska få samma information från förvaltningsledningen.
Tidigare och kommande "Sagt i förvaltningsledningen" kommer att publiceras här.
Senast uppdaterad: 14 mars 2023