Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Säkerheten i vår Microsoft 365-miljö stärks ytterligare

I det pågående arbetet med att höja säkerheten i Microsoft 365 har turen nu kommit till våra appar. Översynen är en del av en större IT-säkerhetsinsats som kommer att växlas upp under 2023 och 2024. Om du får problem med Microsoft 365 kan du alltid kontakta servicedesk.

Foto: Mostphotos

IT-enheten påbörjade under 2022 en översyn för att öka säkerheten i Microsoft 365. Bland annat handlar det om vilka applikationer (appar) från tredje part som ska vara tillåtna att ladda ner. Översynen är en del av en större IT-säkerhetsinsats som kommer att växlas upp under 2023 och 2024. 

Många utmaningar med digital teknik

Haninge kommuns IT-miljö har i grunden en hög säkerhet. Den digitala teknik vi är beroende av idag innebär dock flera utmaningar ur säkerhetssynpunkt. För att bibehålla och höja säkerheten behöver vi kontinuerligt uppdatera våra system. Det handlar exempelvis om att förhindra att obehöriga kommer åt våra system och appar. Det är viktigt för att minimera risker och hot i form av intrång och okontrollerad spridning av intern data.

Fortsatt höjd säkerhet i Microsoft 365

Arbetet med att höja säkerheten i vår IT-miljö fortsätter. På rekommendation från Microsoft kommer appar från tredje part inte längre vara tillgängliga att ladda ned och använda i vår IT-miljö. Endast verifierade Microsoft-appar kommer att finnas tillgängliga att ladda ner via Microsoft Store och Teams. Om ni har behov av att kunna arbeta med andra specifika appar måste detta beställas och utredas av IT-enheten. I första hand gör vi detta ur säkerhetshänseende men vi tittar också på förvaltningsperspektivet inom kommunen. Förändringen för Microsoft 365 genomförs vecka 10.

Kontakta Servicedesk om du får problem

I samband med översynen kan du märka av förändringar i funktionaliteten för Microsoft 365, till exempel att vissa appar som du själv har laddat ner från Microsoft Store och Teams slutar att fungera. Om du märker av problem kan du vända dig till servicedesk.

 

Senast uppdaterad: 22 februari 2023