Månadsbrev från Lotta - december
I månadsbrevet berättar förvaltningsdirektör Lotta Wigen vad som är på gång både på nämnd- och tjänstemannanivå. Du kan även läsa om de senaste ärendena under rubrikerna socialnämndens ärenden och äldrenämndens ärenden.

Hej!
Året närmar sig sitt slut och de sista nämndsammanträdena för den här gången är genomförda. Både socialnämnden och äldrenämnden beslutade om vilka föreningar som får verksamhetsbidrag för nästa år. Besluten är fattade utifrån de prioriterade områdena socialt utanförskap och isolering, brottsförebyggande och trygghetsskapande insatser, förebygga kriminalitet, våld, hedersrelaterat våld oh förtryck, hälsofrämjande insatser, meningsfull fritid och träffpunktsverksamhet.
Båda nämnderna beslutade också om plan för internkontroll, det vill säga de områden man ska titta särskilt på nästa år. Det kommer bland annat att vara kontroll mot välfärdsbrott, ramavtalstrohet och efterlevnad av GDPR. Internkontroll handlar kort om att säkra att verksamheten når sina mål, att verksamheten gör vad den ska på ett effektivt sätt och att lagar och regler följs. Intern kontroll handlar även om att förebygga oegentligheter.
Budgetuppföljning var också på agendan. Socialnämndens prognos för helåret är nu efter november ett underskott på -16,8 mkr. Det är något bättre än föregående månad då ekonomiskt bistånd kommer ha ett överskott som balanserar en del av resultatet.
Äldrenämndens prognos är nu något försämrad jämfört med föregående månad efter en ändring av förutsättningarna för två statsbidrag, som gör att de ska intäkts föras även under 2024. Prognosen är nu ett underskott på -8,5 mkr.
Alla ärenden finns att läsa här:
Snart är det nya året på ingång och vår nya målgruppsanpassade organisation träder i kraft med tre verksamhetsområden och två staber. Så jag vill passa på att påminna om varför vi genomför den här förändringen.
- För att vi ska ha våra klienter och brukares behov i fokus
- För en ökad tillgänglighet och synlighet för våra målgrupper
- Man ska ha helhetsansvar för processen kring brukaren eller klienten
- Det ska vara tydligt vem som är ansvarig för respektive verksamhetsområde
- Ha ett helhetsansvar för ekonomi och kvalitet inom respektive verksamhetsområde
- Ges bättre förutsättningar för att driva utveckling, implementera digitala lösningar och genomföra nödvändiga förändringar
- Ha en förbättrad och mer effektiv samverkan med interna och externa parter
Jag vill tacka alla som deltagit i alla workshops och diskussioner, som bidragit till kloka inspel till den nya organisationen. Det har varit till stor hjälp för att vi ska landa så bra som möjligt inför årsskiftet. Det som händer efter årsskiftet är att de tre verksamhetsområdena och de båda staberna kommer arbeta med sin inre organisation och den kommer samverkas under februari.
Förra torsdagen deltog Haninge kommuns alla chefer på en gemensam chefsdag med temat Framtidssäkrad organisation. En del handlade om hur vi stärker brukares och medborgares fokus i vårt arbete, ökar vår service och förbättrar vårt bemötande. Inbjudna gäster för att inspirera till detta tema var två personer från Skatteverket som bland annat blivit utsedda till Sveriges mest moderna myndighet. Förutom att ta del av deras fantastiska utvecklingsresa var det spännande att höra denna digitalt mogna myndighet tala om vikten av fysiska möten på arbetsplatsen för att stärka den gemensamma kulturen. Under chefsdagen fanns det även möjlighet att ta del av en minimässa med goda exempel från kommunens alla verksamheter. Social- och äldreförvaltningen hade flera verksamheter som fanns med och var mycket goda representanter för det arbete vi gör för Haningeborna.
Jag vill avslutningsvis rikta ett stort tack till er alla för det fina arbete ni var och en gjort för Haningeborna.
God Jul och ett Gott Nytt år!
/ Lotta Wigen
Senast uppdaterad: 14 december 2023