Ansök om modersmålsundervisning för elever i fristående skolor
Du som är rektor i fristående grund- och gymnasieskola kan ansöka om undervisning i modersmål för elever i din skolan, under förutsättning att vårdnadshavare till eleven är önskar och är berättigad till modersmålsundervisning. Rektor kan ansöka om plats för enstaka elever i en befintlig modersmålsgrupp i en kommunal skola. Alternativt kan rektorn ansöka om ekonomiska medel för att anordna egen modersmålsundervisning på den fristående skolan.
Ansök om plats i befintlig modersmålsgrupp i kommunal skola
Ansökningsperiod 1 juli–1 september
- Ansökningar som kommer in efter ansökningsperioden beviljas om plats finns i befintliga grupper. Annars får man vänta med start till nästa termin.
- Ny ansökan behövs inte göras för nytt läsår om eleven redan deltar i undervisning i Haninges grupper.
- Byter eleven skola måste ny ansökan göras.
Ansök om ekonomiska medel vid egen undervisning
Ansökningsperiod 1 juli–1 september
- Ny ansökan om medel ska inkomma varje läsår.
- För elever som börjar under terminens gång ska ansökan inkomma så snart som möjligt efter start. Vi betalar bara ut en månad retroaktivt.
Relaterad information
Kontakt
Hanna Thunholm
Enhetschef enheten för flerspråkighet
Telefon: 08-606 70 04
hanna.thunholm@haninge.se