Webbansvarig - med användaren i centrum
Vill du vara med och utveckla Haninge kommuns digitala närvaro? Vi söker en webbansvarig som brinner för användarupplevelse, tillgänglighet och strategisk kommunikation. Hos oss får du en nyckelroll i att forma framtidens webb – med invånarnas behov som utgångspunkt.
Om rollen
Som webbansvarig ingår du i kommunens centrala webbredaktion inom kommunikationsenheten. Du ansvarar för att våra webbplatser är användarvänliga, tillgängliga och tekniskt hållbara. Rollen är både strategisk och operativ, med fokus på att utveckla webbkoncept, struktur och innehåll i linje med kommunens mål.
Du kommer bland annat att:
- Ansvara för förvaltning och utveckling av kommunens webbplatser
- Driva UX-arbete och insiktsdriven utveckling baserat på användarbeteenden
- Kravställa tekniska lösningar och samordna externa leverantörer
- Projektleda både innehållsprojekt och större avancerad webbutveckling
- Sökoroptimera och säkerställa tillgänglighet enligt DOS-lagen
- Stötta redaktörer och bidra till strategisk planering av digital kommunikation
- Arbeta nära kollegor på kommunikationsenheten och verksamheter med innehållsproduktion och målgruppsanpassade budskap
Är du den vi söker?
Vi söker dig som har:
- Högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, digital kommunikation eller motsvarande utbildning som vi bedömer är relevant
- Erfarenhet av att självständigt driva webbutvecklingsprojekt och kravställa tekniska lösningar
- Erfarenhet av UX och användarcentrerad design med god stilistisk känsla
- Erfarenhet av HTML och CSS
- Mycket god vana att arbeta i publiceringsverktyg som Optimizely eller Sitevision
- Skicklighet att skriva målgruppsanpassade texter och förmåga att omsätta kommunikationsmål till tydligt, tillgängligt och målgruppsanpassat webbinnehåll
- God kunskap om gällande lagkrav för digital tillgänglighet
- Erfarenhet av att använda AI-verktyg i det dagliga arbetet
- Goda kunskaper i analysverktyg, Officepaketet och Adobe Photoshop
Meriterande är erfarenhet från arbete i politiskt styrd organisation och arbete i förvaltningsledande roll.
Välkommen till oss
Kommunikationsenheten har 13 medarbetare och ansvarar för kommunens strategiska kommunikationsarbete. Vi ansvarar för kommunens gemensamma kanaler och ger ett verksamhetsnära strategiskt och operativt kommunikationsstöd till kommunens förvaltningar. Med samordnad, strategisk och tillgänglig kommunikation ska våra leveranser bidra till att stärka förtroendet för Haninge kommun, med fokus på kommunens mål, prioriterade frågor och kärnverksamheten. Kommunikationen ska bidra till att göra det enkelt att bo, jobba och driva företag i Haninge.
Hos oss får du möjlighet att driva och utveckla digital kommunikation som gör skillnad för invånare och företagare. Du blir en del av ett mycket engagerat team med höga ambitioner och starkt fokus på samarbete, resultat och användarnytta.
Varmt välkommen med din ansökan!
I den här rekryteringen har vi redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.
Haninge kommun ser mångfald som en styrka och välkomnar alla sökande. Vår kompetensbaserade rekryteringsmetodik syftar till att fokusera på individens kompetens och därigenom även motverka diskriminering.
Om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning: Heltid
Tillträde: Så snart som möjligt
Löneform: Individuell lönesättning
Antal lediga befattningar: 1
Sysselsättningsgrad: 100%
Ort: Haninge
Län: Stockholms län
Land: Sverige
Referensnummer:
2025/643
Kontakt:
Carin Lundgren
+4686065253
Facklig företrädare:
Fackliga företrädare kontaktas via växeln
08-6067000
Publicerat: 2025-11-05
Sista ansökningsdag:
2025-11-26
Senast uppdaterad: 5 november 2025