Vatten och avlopp
Ska du installera eller göra större ändringar i ditt vatten och avlopp? Då kan du behöva göra en anmälan och få startbesked innan du påbörjar arbetet.
Du behöver göra en anmälan om du
- gör ett stambyte som påverkar VA-stammar
- installerar en anläggning för vattenförsörjning eller avlopp i en byggnad
- gör en större ändring av en befintlig anläggning.
Observera: Ändringarna får inte försämra tillgängligheten i byggnaden. Om arbetet påverkar brandcellgränser, måste du ta fram en brandskyddsdokumentation. Det gäller till exempel vid stambyten i flerbostadshus.
Viktigt att tänka på
- Invänta besked: Du behöver ha bygglov och startbesked innan du börjar bygga, och slutbesked innan du börjar använda byggnaden. För enklare åtgärder kan nämnden besluta om undantag från detta, i så fall framgår det av beslutet.
- Avgifter: Du betalar en avgift när du ansöker eller gör en anmälan. Här kan du se aktuella avgifter och taxor.
Avgifter och taxor - Övriga tillstånd: Planerar du att koppla på dig på kommunalt VA behöver detta anmälas till VA-enheten. Anslutning till kommunalt VA. Enskilda avlopp hanteras av Södertörns Miljö och Hälsoskyddsförbund (SMOHF).
Handlingar du behöver för din ansökan eller anmälan
Är du osäker på vad som gäller?
Är du osäker på vad som gäller kan du kontakta oss med dina frågor. Beskriv gärna vad du planerar att bygga med mått, produktblad och eventuellt fotografi. Då kan vi lättare bedöma om du behöver bygglov.
Du har också alltid rätt att få din åtgärd prövad i ett frivilligt lov.
Kontakt
Telefon: 08-606 83 72
E-post: bygglov@haninge.se
Observera –alla uppgifter du lämnar blir allmän handling.
Senast uppdaterad: 1 december 2025