Så ansöker du om ekonomiskt bistånd

Om du inte har sökt ekonomiskt bistånd förut kan du antingen ansöka digitalt via vår e-tjänst eller ringa till mottagningen och prata med en socialsekreterare.

Miniräknare, glasögon och penna Foto: Mostphotos

Första gången du ansöker om ekonomiskt bistånd kan du göra det på två olika sätt:

• digitalt via e-tjänst
  • via telefon

Ansök digitalt via e-tjänst

Du går in på e-tjänsten, fyller i dina uppgifter i formuläret och skickar med underlag som styrker dessa. Du kan skicka in underlag som pdf, dokument eller bild.

En handläggare kommer kontakta dig så snart din ansökan har granskats. Du kan komma att bli ombedd att skicka in kompletterande handlingar samt bli erbjuden en tid för besök.

Läs mer om att ansöka om ekonomiskt bistånd digitalt via e-tjänst

Ansök via telefon

Om du vill prata med en socialsekreterare så kan du ringa till oss. Då får du frågor om dina personuppgifter, din sociala situation, din ekonomi och hur du har försökt att lösa din situation.

Om du vill ansöka om bistånd efter telefonsamtalet skickar vi ett brev till dig. I brevet finns mer information om ekonomiskt bistånd, vilka handlingar som du behöver inkomma med, en ansökningsblankett och ett frågeformulär.

Fyll i ansökan och frågeformulär och skicka dem till oss med övriga handlingar. När vi har mottagit din ansökan kommer en handläggare kontakta dig.

Dessa handlingar behöver du lämna in:

Förnyad ansökan

Så skickar du in handlingar per post

Du kan posta handlingar i kommunens vita brevlådor, där behövs inget frimärke. De vita lådorna töms dagligen (med undantag för Dalarös låda som töms måndagar och torsdagar klockan 12).

Här kan du se var de vita brevlådorna finns.

Förnyad ansökan

Du måste göra en ny ansökan för varje månad. Om du redan har ett pågående ärende kan du skicka in ansökan digitalt via e-tjänsten eller genom att skicka in blanketten nedan.

ansöka via telefon

För att ansöka om ekonomiskt bistånd via telefon, ring kommunens växel 08-606 70 00 under följande telefontider:

Måndag klockan 13.00–14.30
Onsdag klockan 13.00–14.30

e-tjänst för ansökan om ekonomiskt bistånd

Starta e-tjänst för ekonomiskt bistånd

Du behöver Bank-ID för att använda tjänsten:
Så här skaffar du Bank-ID

Ansökningstider (ej nybesök)

Du måste lämna in din ansökan månaden innan stödet betalas ut. Följande tider gäller 2023/2024:

December (inför januari)
Onsdag 13/12 – Måndag 18/12