Hej! Du använder en gammal webbläsare

Inom kort kommer vissa funktioner på haninge.se inte fungera med den här gamla webbläsaren. Vi vill gärna ha dig kvar som besökare och rekommenderar att byta till Mozilla Firefox, Google Chrome eller Microsoft Edge.

Säkra digitala videomöten

Säkra digitala möten är ett digitalt rum där känsliga uppgifter kan hanteras på ett tryggt och säkert sätt när du ska ha kontakt med oss på kommunen. Här kan du läsa mer om tjänsten och hur du gör för att använda systemet.

Ett säkert digitalt videomöte innebär att det är möjligt att träffas och prata om känsliga ärenden. Mötet sker i ett digitalt rum där hela videomötet krypteras löpande. Krypteringen gör så att ingen utomstående kan ta del av det som sägs.

För att kunna delta vid ett sådant möte behöver du identifiera dig med Bank-ID när du loggar in till mötet. Det är en trygghet för alla som närvarar att det är rätt person som de får träffa. Oavsett vilken känslig information som mötet kommer att handla om så kan deltagarna känna sig trygga med den nya tjänsten för säkra videomöten. Tjänsten uppfyller både krav för säkra digitala möten samt GDPR.

Säkra digitala videomöten kommer att vara tillgängligt inom:

  • Samordnad vårdplanering
    Flerpartsmöten med regionens utskrivande läkare, social- och hemtjänsten, anhöriga, privata utförare, tolk med flera.
  • Socialtjänsten
    Flerpartsmöten med socialsekreterare, biståndshandläggare, brukare, terapeuter, privata utförare, experter med mera.
  • Rehabilitering
    Möten med distriktssköterska, arbets- och fysioterapeuter, brukare, individuellt eller i grupp.
  • Medborgarstöd
    Möten med budget- och skuldrådgivning.

Så använder du tjänsten för säkra digitala möten

Om det är aktuellt med ett digitalt videomöte för dig i ditt ärende, kommer du att få en inbjudan från din kontaktperson via e-post, SMS eller brev som skickas hem till dig. Men du kan också själv föreslå att mötet sker digitalt.

Se till att du har rätt utrustning och att du sitter på en skyddad plats för att genomföra mötet.

  • Använder du en dator, välj antingen Google Chrome eller MS Edge Chromium som webbläsare.
  • Använder du en mobiltelefon, ladda ner appen Comodium Mobil. Du behöver då ha tillgång till wi-fi eller 4G med minst 1gb surf på din mobil.
  • Säkerställ att du har ett giltigt Bank-ID. Du behöver det för att kunna delta i mötet.
  • Välj en plats där du kan prata ostört utan att någon obehörig hör dig eller stör dig under mötet. Ett rum som inte har insyn till din dator är ett bra alternativ.
  • Klicka på länken du fått i inbjudan och identifiera dig med ditt Bank-ID.
  • Du kommer då till ett digitalt väntrum där du väntar på att personen du ska träffa på kommunen startar mötet.

 

Senast uppdaterad: 30 juli 2020