Snart kan du se föreläsningarna från researchED på SVT

Helene O´Shea, en av researchEDs grundare, inledningstalade på konferensen.

Under maj kommer flera av föreläsningarna från den internationella skolkonferensen researchED att sändas på Kunskapskanalen i SVT. ResearchED gick av stapeln i början av februari på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge och blev mycket välbesökt. På agendan stod den senaste forskningen inom lärande och utveckling.

Sändningstider Kunskapskanalen

Måndag 7 maj

14.00 Den svåra uppgiften med prestationsutvärdering

Alla vet att prestationsutvärdering i skolan är utmanande. Här talar Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, om vad utmaningen verkligen är i den svenska skolan med prestationsutvärdering. Finns det skillnader att finna mellan kommunala skolor och friskolor? Arrangör: ResearchED.

14.35 Varför misslyckas bra professionell utveckling?

Det finns en forskningskonsensus om att bra professionell utveckling tar tid och ska fokusera på inlärning. Ändå har en rad nya tester visat att professionell utveckling med hjälp av dessa modeller har haft en begränsad inverkan på lärarutövningen och ingen inverkan på studentresultat. Varför är det så? Harry Fletcher-Wood, biträdande utbildningschef på Institute for teaching i Storbritannien, berättar. Arrangör: ResearchED.

15.00 Från forskning till praktik

Tom Sherrington har arbetat som lärare och rektor i 30 år. Han är nu utbildningskonsult som specialiserat sig på lärarutveckling, läroplan och bedömningsplanering. Här talar han om vilken resa lärare behöver göra så att deras lärande går från teori till handlingar i klassrummen. Arrangör: ResearchED

15.35 Minne och mening

Det har funnits två sidor i hur man ser på utbildning. Den ena menar att utbildning är att få eleven att förstå, den andra menar att det är genom memorering som kunskap sitter. Oliver Caviglioli, utbildningsdesigner, talar här om ämnet utifrån citatet "Förståelse är minne i förklädnad". Arrangör: ResearchED.

16.00 Tillförlitlig bedömning av valfria ämnen

Valfria ämnen som essäer är mer autentiska, men svårare att bedöma på ett tillförlitligt sätt. Daisy Christodoulou är utbildningsdirektör vid No More Marking. Hon arbetar nära skolor med att utveckla nya metoder för bedömning.

Här berättar hon hur man kan möta denna utmaning. Arrangör: ResearchED.

Tisdag 8 maj

14.00 Skapa skolkultur

Det finns bevis som tyder på att det många lärare har blivit ombedda att ägna sig åt i klassrummen varit ineffektivt och i värsta fall slöseri med tid. Detta har lett till en ofta ohållbar nivå av arbetsbelastning och lärarutbrändhet. Tom Bennett, grundare av ResearchEd och rådgivare för utbildningsdepartementet i Storbritannien, försöker bryta ner de väsentliga komponenterna i ett framgångsrikt klassrum baserat på forskning. Arrangör: ResearchED.

Lördag 19 maj

11.35 Den svåra uppgiften med prestationsutvärdering

Alla vet att prestationsutvärdering i skolan är utmanande. Här talar Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, om vad utmaningen verkligen är i den svenska skolan med prestationsutvärdering. Finns det skillnader att finna mellan kommunala skolor och friskolor? Arrangör: ResearchED. Repris från 7/5.

12.10 Varför misslyckas bra professionell utveckling?

Det finns en forskningskonsensus om att bra professionell utveckling tar tid och ska fokusera på inlärning. Ändå har en rad nya tester visat att professionell utveckling med hjälp av dessa modeller har haft en begränsad inverkan på lärarutövningen och ingen inverkan på studentresultat. Varför är det så? Harry Fletcher-Wood, biträdande utbildningschef på Institute for teaching i Storbritannien, berättar. Arrangör: ResearchED. Repris från 7/5.

12.40 Från forskning till praktik

Tom Sherrington har arbetat som lärare och rektor i 30 år. Han är nu utbildningskonsult som specialiserat sig på lärarutveckling, läroplan och bedömningsplanering. Här talar han om vilken resa lärare behöver göra så att deras lärande går från teori till handlingar i klassrummen. Arrangör: ResearchED. Repris från 7/5.

13.10 Minne och mening

Det har funnits två sidor i hur man ser på utbildning. Den ena menar att utbildning är att få eleven att förstå, den andra menar att det är genom memorering som kunskap sitter. Oliver Caviglioli, utbildningsdesigner, talar här om ämnet utifrån citatet "Förståelse är minne i förklädnad". Arrangör: ResearchED. Repris från 7/5.

13.40 Tillförlitlig bedömning av valfria ämnen

Valfria ämnen som essäer är mer autentiska, men svårare att bedöma på ett tillförlitligt sätt. Daisy Christodoulou är utbildningsdirektör vid No More Marking. Hon arbetar nära skolor med att utveckla nya metoder för bedömning. Här berättar hon hur man kan möta denna utmaning. Arrangör: ResearchED. Repris från 7/5.

14.15 Skapa skolkultur

Det finns bevis som tyder på att det många lärare har blivit ombedda att ägna sig åt i klassrummen varit ineffektivt och i värsta fall slöseri med tid. Detta har lett till en ofta ohållbar nivå av arbetsbelastning och lärarutbrändhet. Tom Bennett, grundare av ResearchEd och rådgivare för utbildningsdepartementet i Storbritannien, försöker bryta ner de väsentliga komponenterna i ett framgångsrikt klassrum baserat på forskning. Arrangör: ResearchED. Repris från 8/5.

Kontakt för den här sidan: ksfkom@haninge.se

Senast uppdaterad: 5 juni 2018